FE0DCBD7-53D5-4705-849E-4044A3A34FD1

Köpvillkor


När du beställer från DM (Dennis M AB, organisationsnummer: 556923-4999) godkänner du samtliga köp- och leveransvillkor som finns angivna nedan.




1. Köp


Ett köp har skett när du som kund har fått en orderbekräftelse till din e-postadress. När vi har mottagit din beställning skickar vi genast en ordebekräftelse till din e-post. Om det finns någonting som du vill ändra i din beställning så måste du kontakta oss inom 24 timmar. För att handla hos DM måste du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.



Kom ihåg att behålla din orderbekräftelse! Den är (förutsatt att betalning för ordern är gjord) ditt kvitto på köp hos oss.



2. Betalning


Vi erbjuder flera olika sätt att betala dina produkter via vår samarbetspartner Klarna. Efter genomfört köp kan du välja att betala med faktura, kort och direkt-bankbetalning. Vi har ingen faktura-avgift och du kan även välja att dela upp din betalning!



3. Pris 


I våra priser ingår moms med 25 %.



4. Leverans


Leveranstiden är 1-5 arbetsdagar från det att beställningen har gjorts. OBS! På varor som inte finns i lager är leveranstiden längre, håll utkik på respektive produktsida där vi informerar om en ev. längre leveranstid.

Om leveranstiden av någon anledning fördröjs kommer du att få ett meddelande om detta snarast möjligt.

Våra leveranser skickas med Posten. Posten levererar de flesta mindre paket hem till dörren, vid större försendelser kan dock utlämningsställen förekomma. Du måste ha din legitimation tillhanda i fall paketet hamnar på ett utlämningsställe och måste hämtas ut av dig personligen.

För ej utlösta varor debiteras en administrativ avgift om 295 kr. Denna avgift debiteras om du inte hämtar ut ditt paket eller om du uppger felaktig adressuppgift som orsakar att paketet skickas åter till oss. Var mycket noga med att alltid ange korrekt leveransadress, du är själv ansvarig om adressen är felaktig och varorna inte når fram till dig.



5. Ångerrätt / Öppet köp 


Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som kund hos DM alltid rätt att frånträda avtalet genom att returnera dina varor till oss inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du ska kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning tillsammans med en retursedel som du får av oss och själv skriver ut. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för fraktkostnaden. Din retur måste vara oss tillhanda senast 14 från den dagen du meddelat oss om att du utnyttjat din ångerrätt.



För frågor angående din betalning/faktura, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst på telefon 08 – 120 120 10.

När du gör en retur på en del av en order där du använt en rabattkod måste vi av administrativa skäl ta bort rabatten helt från beställningen. De varor som du väljer att behålla måste därför betalas till ordinarie pris.

Information om hur du gör din retur finns på www.dmretro.se/retur



Vi kan av hygieniska skäl inte ta emot retur av skönhetsprodukter, bikinis och underkläder.


Av administrativa skäl så kan vi inte ta emot returer med DHL och Schenker. Vänligen skicka din retur via Postnord.




6. Reservationer 


DM reserverar sig för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från sina leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför DM:s kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.




7. Leveransförseningar 


Ibland kan leveransförseningar uppstå. Om det inträffar frånsäger sig DM allt ersättningsansvar till dig som kund för den eventuella skada som förseningen kan ha åstadkommit.



8. Force Majeur


Skulle oförutsedda händelser som ligger utanför DM:s kontroll inträffa (exempelvis krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och andra jämförbara händelser) och dessa händelser gör att DM inte kan hålla sitt avtal till dig som kund, befrias DM från detta p.g.a. ovanstående anledningar.



9. Transportrisken 


Din order skickas som vanligt brev, d.v.s. utan spårnummer. Skulle ditt paket mot förmodan komma bort eller skadas under frakten till dig står DM för detta. Vid en eventuell retur till DM är det du tillsammans med Posten som står för fraktrisken.

Om din retur inte inkommer till DM måste du betala för din order. För din säkerhet rekommenderar därför DM att returer skickas med spårbar post. Du ska vid anmodan från DM skicka spårnings-nummer för returen.





10. Skadat gods


När du får hem ditt paket i brevlådan är det viktigt att du omedelbart tittar igenom det. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till Posten. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss så fort som möjligt efter att det har inträffat, men detta måste göras senast inom en vecka från det att du tagit emot din beställning.




11. Personuppgifter 


DM följer den svenska personuppgiftslagen som håller en hög nivå för att ge individen skydd om hur personuppgifter lagras.

Enligt denna lag måste DM be dig samtycka till att uppgifter behandlas och sparas i Dennis M:s databas. Genom köp hos DM bekräftar du detta samtycke. Alla personuppgifter som du lämnar till DM när du genomför ett köp kommer att behandlas av DM i egenskap av personuppgiftsansvarig.

Informationen kommer att användas i syfte att DM vid köp skall kunna fullgöra sina åtaganden gentemot dig samt i kommunikationen mellan DM och dig som kund.





12. Speciella köpvillkor vid köp av våra linser 


Innan du köper linser är det viktigt att du försäkrar dig om att du inte har någon form av ögoninfektion, problem med hornhinnan, ögonallergi eller något kronisk ögonproblem. Vid minsta osäkerhet på om färgade linser passar dig bör du först rådfråga med en ögonspecialist innan du genomför ett köp. På linsernas produktbeskrivning står det tydligt att du måste förvara dessa i separat linsbehållare med linsvätska, görs ej detta kommer dina linser att torka och bli oanvändbara. Om ögat blir irriterat, rött eller tårfyllt och detta kvarstår under en längre tid – ta genast ut dem och kontakta en ögonspecialist.

På grund av hygieniska skäl omfattas ej linser ångerrätten.




13. Kundservice


DM erbjuder kundservice via mail. Du når oss via vårt kontaktformulär här och vi svarar på frågor från våra kunder inom 48 timmar, oftast snabbare än så.




14. Reklamationer


Om du tar emot en trasig vara så kan du göra en reklamation till oss. Vid reklamationer så ersätter vi dig med en ny felfri vara i första hand. Om du precis tagit emot varan så kan du även välja att utnyttja ångerrätten och göra en retur, se punkt nummer 5 för reglerna för retur.

Om du avser att reklamera en produkt som du valt att betala med faktura är det viktigt att du betalar fakturan innan förfallodatum för undvika extra kostnader. Vi kan tyvärr inte flytta fram fakturor tills dess att ett reklamations-ärende är färdigt.




15. Avbryta en order


Du kan som kund avbryta en order ända fram tills dess att ordern skickas från vårt lager. För att avbryta din order kontaktar du vår kundtjänst på mail@dmretro.se. Eftersom vi oftast packar alla ordrar väldigt snabbt så kan vi inte garantera att en order går att avbryta.




16. Express-leverans


Genom att köpa till express-leverans till din order så går din beställning före alla vanliga ordrar i orderkön hos vår packavdelning. Varor som finns i lager skickas samma dag som du gör din beställning när du beställer senast kl. 15:00 en vardag. Varor som ej finns i lager och beställs med express-leverans går före i orderkön, du med express-leverans får då din order skickad först av alla kunder så fort varan inkommer till vårt lager.

Ordrar med express-leverans levereras normalt inom 1-2 arbetsdagar räknat från dagen din vara skickas från oss. För beställningsvaror gäller den leveranstid som står specificerad på respektive produkts sida.


DM tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen SFS 2005:59 


[ Ladda ner PDF Källa: Konsumentverket ]



Vi på DM värnar om den enskilde individens integritet och följer Personuppgiftslagen. All personlig information förblir konfidentiell och kommer inte att spridas till tredje part. 


[ Gå till Personuppgiftslagen ]